Köpvillkor

Allmänt

Biskafferiet via Vår Gård Rubbatorp, (Therese Stjärnkrans med organisationsnummer: 841101-2449), postadress: Rubbatorp 2, 342 53 Lönashult, säljer produkter till konsumenter i Sverige. De här villkoren gäller vid köp av produkter i vår webbutik samt tillhörande leveranssätt.

Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor utan förvarning och därför ber vi dig läsa igenom de allmänna villkoren innan beställning genomförs.


Produkter och priser

Information om produkternas egenskaper och priser visas på respektive produktsida i webbutiken. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna på produkter och frakt. Kontrollera alltid priset i varukorgen innan du bekräftar din beställning. Priserna inkluderar moms.


Frakt

Vi erbjuder en fast fraktkostnad på 49 kr och fraktfritt vid beställning av endast bivaxdukar eller vid beställning över 499 kr. Fraktkostnaden tillförs automatiskt till den totala summan av din order och därmed visas den totala kostnaden i varukorgen innan du bekräftar din beställning.


Beställning och avtal

Du beställer produkter från webbutiken genom att lägga till dem i varukorgen och sedan bekräfta och betala din order i kassan. När du genomför en beställning i webbutiken finns kravet av att du läser och accepterar de allmänna villkor som gäller vid ordertillfället. En bekräftad beställning som accepterats av oss (förutom vid utövande av ångerrätt som nämns nedan) är bindande och skapar ett avtal enligt dessa villkor.


Betalning

Du kan betala ditt köp med de flesta kreditkorten och med Klarna Checkout. Med Klarna kan du utan avgifter betala efter leverans mot faktura eller betala direkt med kort.


Bekräftelse av beställning och betalning

När du betalt och bekräftat din order skickar vi en orderbekräftelse till dig via e-post, kontrollera därför att du anger din e-postadress korrekt vid beställning. I orderbekräftelsen bekräftar vi också vilket betalsätt som använts. I de fall där vi på grund av oväntade omständigheter inte kan acceptera din beställning kommer vi att informera dig så fort som möjligt.


Leverans

Mindre försändelser och paket under 2kg skickas oftast med PostNord, för större försändelser används DHL och paketen skickas till ett ombud nära dig. Är din order tillräckligt liten för att få plats i brevlådan så levereras den dit, eller så får du ett sms när det finns att hämta på ett utlämningsställe.


Leveranstid

Då vi är ett litet gårdsföretag så har vi inte alltid möjlighet att skicka dina varor samma dag. Vi skickar vanligtvis din beställning inom 1-5 arbetsdagar. Leveranstiden är därefter cirka 1-3 arbetsdagar. Vid högsäsong kan det ta någon dag extra. För leverans innan jul rekommenderar vi att du beställer senast den 17 december innan kl. 12:00. Det är extra hårt tryck på Postnord och DHL i julhandeln så leveranstiden kan därför bli lite längre än normalt.


Ångerrätt och retur

Du som konsument har rätt att häva ditt köp enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Att häva köpet gör du genom att informera oss om att du ångrat ditt köp senast 14 dagar från att du mottagit din beställning. Detta gör du enklast genom att maila oss på info@biskafferiet.se

Ångerrätten gäller ej för livsmedelsprodukter. Övriga produkter gäller endast för produkter som är oanvända, i originalförpackning och välpaketerade för returleveransen.

Om du ångrar ditt köp ska du skicka tillbaka varorna till returadressen nedan, senast 14 dagar efter att du informerat oss om att du vill utnyttja din ångerrätten. Du måste kunna bevisa att du skickat returen inom de 14 dagarna (genom att t.ex. visa ett kvitto på frakten). Frakten för returen betalas av dig och kommer inte att återbetalas till dig. Observera att outlösta paket som automatiskt sänds tillbaka till oss inte räknas som ånger.

När du skickar tillbaka dina varor, bifoga din följesedel (eller namn, kontaktinformation och ditt ordernummer) så att vi enkelt kan återbetala dej. Vi behöver inte dina bankkontouppgifter. Har du valt att betala direkt med kort i webbutiken betalas pengarna tillbaka på samma kort, om du valt Klarna så kommer din återbetalning via Klarna. Vi återbetalar så snart som möjligt enligt bestämmelserna i konsumentköplagen. Vår returadress: Biskafferiet, Therese Stjärnkrans, Rubbatorp 2, 342 53 Lönashult.


Reklamation

När du får din leverans, kontrollera att förpackningen är hel. Om du ser en skada, fotografera detta innan du öppnar paketet. Om det visar sej att varorna har skadats under leveransen, fotografera även detta tydligt. Vi kommer att ersätta dej för transportskadade produkter, men för att vi ska kunna reklamera transportskadan till fraktbolaget så behöver vi foton både på oöppnad förpackning och skadade produkter. Maila din reklamation om transportskada med foton till oss på info@biskafferiet.se så snart som möjligt, senast 5 dagar efter att du mottagit leveransen. När det gäller fel på produkter som beställts av konsument så följer vi bestämmelserna i konsumentköplagen.

Om varorna i din leverans inte stämmer med det du har beställt, kontakta oss snarast, dock senast 14 dagar efter att du mottagit leveransen.


Outlösta brev och paket

Vid outlösta paket och brev debiterar vi en avgift på 300 kr för att täcka de avgifter som uppstår i samband med returen tillbaka till oss.


Kundtjänst

Vi hjälper gärna till och svarar på eventuella frågor angående din beställning, så tveka inte att kontakta oss via e-post eller telefon på:

info@biskafferiet.se
+46 73-837 05 05


Begränsning av ansvar

Biskafferiet är inte ansvariga för direkt, indirekt eller annan skada relaterad till eller till följd av beställning, leverans eller produkt, utom för de bestämmelser som gäller enligt konsumentköplagen eller annan relevant lag.


Tvister

I fall där det uppstår en tvist angående en beställning önskar vi kunna lösa den i första hand tillsammans med dig. Vi ber dig därför att kontakta oss vid sådana fall så att vi tillsammans kan försöka lösa problemet.

Om en tvist inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna kan konsumenten anmäla ärendet till Konsumentverket (www.konsumentverket.se).


Behandling av personuppgifter

Vi skyddar dina personuppgifter korrekt enligt GDPR-lagen som ersatte PUL den 25 maj 2018. Läs gärna mer under vår Integritetspolicy.